Július 1

Július 1-től könyvelők feladatairól, NAV változások miatt.

Gyökeresen átalakulnak a könyvelők hétköznapjai hamarosan, lássuk mi is fog történni   

2020. július 1-től olyan mértékben változik meg a könyvelők élete, mint legutóbb akkor, amikor a könyvelés papírról számítógépre került. Sok olyan cikket lehet olvasni, hogy hogyan fog mindjárt megszűnni a könyvelők munkája a "digitalizáció" miatt, de ezek mind csak hangzatos címek, olyanok tollából, akik alapvetően nem ismerik a könyvelők mindennapi életét, és a könyvelők ügyfeleinek szokásairól meg aztán fogalmuk sincs. Biztos, hogy lesz is még rengeteg újságcikk, de ezek helyett vagy mellett leírjuk most a Makrodigit felhasználóinak, hogy pontosan mi fog történni a napi rutin szintjén.

A NAV július 1-én 0 órától, amikor a 100e Ft-os jelentési határ 0 Ft-ra csökken MINDEN kimenő számlát (ami másoknak bejövő) azonnal látni fog, fél évig "csak" az adószámosok közötti számlákat, aztán januártól a magánszemély vevőknek írt számlákat is. Mivel a teszt rendszer már működik, úgy tűnik, most nem lesz csúszás, tehát pár hónap, és a NAV hamarabb tudja a könyvelők ügyfeleinek szállító számláit, mint maga a könyvelő. Ráadásul pontos és teljeskörű listája lesz róla, mindig. A felelős szoftvergyártók szerintünk egyféle módon reagálhatnak erre: az ügyfelek által adott könyvelési anyag helyett a NAV adatbázisa kell legyen a szállító könyvelés alapja július 1-től. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a szállító számlákat (ide értve a pénztár kp-s számláit is!) nem rögízteni kell majd, hanem a program segítségével lekérni a NAV-tól, kijelölni azokat, amiket könyvelni szeretnénk és ki kell majd kontírozni, áfázni, megadni, hogy a könyvelésbe az M lapra írandó áfából a teljes összeg kerüljön, vagy csak kevesebb. A Makrodigitben ez annyival fog egyszerűsödni, hogy a program "fel fogja ismerni" a szállító számla tulajdonságait, lévén nagyon sok típusú számla egyszer már valahogyan könyvelve volt, és ez alapján javaslatot fog tenni arra, hogy hova legyen kontírozva, hogyan legyen áfázva. (A pénztárbizonylatokat és a jelentést azt továbbra is ugyanúgy elkészíti a program). A munka tehát kevésbé a könyvelés lesz, mint inkább az egyeztetés, mert lesznek olyan bizonylatok, amiket az ügyfél nem adott át, ezekre rá kell kérdezni, biztosan lesz olyan, ami nem egyezik a lejelentettel, ennek utána kell járni, meggyőződésünk, hogy ez nem kevesebb munkát fog jelenti, hanem ugyanannyit, vagy többet. A Makrodigit ebben az új világban ott tud segíteni majd, hogy különböző szállítói listákkal tudjuk majd megmutatni, melyek a NAV-nál pl. szereplő, de a könyvelésnek át nem adott tételek, illetve más "hiánylistákat" fogunk tudni adni a minél hatékonyabb egyeztetések érdekében.

A banki feldolgozás szintén automatikus lesz egyszer, de egyelőre a bankok nem igyekeznek segíteni ebben. Pár ilyen próbálkozás van a piacon, a Makrodigit akkor fogja bevezetni a banki automatikus feldolgozást, hogyha az majd több problémát old meg, mint amennyit okoz, egyelőre még nem ez a helyzet, sehol sem.

2020-tól a szokásosnál is többen váltottak Makrodigit-re, (valószínűleg híre ment már a júliusi változásoknak, mert telefonban már többekkel beszéltünk erről) és az új ügyfeleknek el is mondjuk, hogy nem fog a program ára a változások (és az évközi új funkciók) miatt emelkedni. Idén teljesen ingyen lesz elérhető a szállítóknak ez az új kezelése, 2021-től pedig az irodai csomag részévé tesszük majd, de ott sem emelünk emiatt árat (semmilyen árunk nem fog 2021-től emelkedni, mert sok idő után most volt emelés 2020-ra).  Még annyi kívánkozik ehhez a témához, hogy az új ügyfelek szinte kivétel nélkül olyanok, akiknek ismerőse már ebben a programban dolgozik, és nekik általában kedvezményeket szoktunk adni. Miután ezek az ismeretségek sokszor csak későb derülnek ki, úgy döntöttünk, hogy egységesítsjük a kedvezményt 25%-ra és attól függetlenül is megadjuk, hogy ismerős küldte-e az illetőt. Tudjuk, hogy így kisebb gesztusnak számít a részünkről, viszont azért kérjük mégis a megértésüket, mert sokkal egyszerűbb így nekünk az adminisztráció, és nem olyan árú a program, hogy ennek igazából jelentősége legyen. Ezt az "akciót" március 31-ig tartjuk fenn, azután már kevesebb ügyfél szokott érkezni a tapasztalataink szerint. 

Hogyha bármilyen kérdésük van az "új világ"-gal kapcsolatban, kérem írjanak az ismert info@makrodigit.hu címre.